VI. A Tisza-vidék javasolható közös fejlesztési prioritásai, azok stratégiai elemei

A Tisza - vidék egyes kulcsterületeinek a IV. fejezetben ismertetett fejlesztési prioritás javaslatai - tartalmában és kijelölt, kitüntetett, belső összefüggéseikre is tekintettel levő hatás- és beavatkozási területeik szerint is - alapját jelentik a távlatos Tisza menti fejlesztéseknek. Ezeknek a főbb pontokba szedett fejlesztés irányait az V. fejezet tartalmazta. Összefüggéseiket a fejezetet követő oldalakon található ábrák mutatják.

A kutató - fejlesztő munkát elvégző kutatók témavezetőinek tanácsa közös vitaülésén úgy döntött, hogy megkísérel valamennyi kulcsterületet átfogó közös, komplex jellegű fejlesztési prioritásokat is megfogalmazni.

A Tisza-vidék fejlesztés közös fejlesztési prioritásai

1. A Tisza mente humán erőforrásainak átfogó fejlesztése

Indoklása és tartalma

A kérdőíves és a helyszíni vizsgálatok alapján meggyőződésünk, hogy a Tisza menti települések és térségek többsége jelenleg nem rendelkezik azzal a szakemberállománnyal és színvonalas fejlesztési (koordinációs) intézményrendszerrel, amelynek segítségével egy komplex szemléletű, nagy felkészültséget és új fejlesztési metodikák adaptációját igényelő, azok módszereit bevezetni és alkalmazni képes, több szempontból megújulást hozó Tisza-fejlesztési program végrehajtható lenne.

Ezért ez a fejlesztési prioritás elsődleges fontosságúnak tekinthető. E humán-erőforrás fejlesztési prioritásnak ki kell terjednie:

2. A Tisza menti hálózatok fejlesztése

Indoklása és tartalma

A Tisza menti fejlesztések jelentős részét a folyó és a hozzá kapcsolódó legkülönbözőbb térbeli rendszerek „kapcsolják”, illetve kapcsolhatják össze. Ezért kiemelt fejlesztési prioritásnak kell tekinteni általában a HÁLÓZATOK összehangolt fejlesztését. A különböző fejlesztési kulcsterületek területi hálózatai eltérő igényűek ugyan, de erre a közös fejlesztési prioritásra szinte ráfűzhetők.

A hozzájuk kacsolódó leendő hálózat-építő és fejlesztő programoknak meghatározhatók a konkrét fejlesztési tér-igényei, szabályozási övezetei, a különböző hálózatok kritikus területhasználati vagy fejlesztési csomópontjai is. Ez a kulcsterületek fejlesztését sajátosan összefogni képes - a Tisza menti hálózatok fejlesztését szorgalmazó - közös fejlesztési prioritás a következő tartalmakkal ruházható fel:

Valószínűsíthető, hogy a Tisza-vidék fejlesztése csak hosszabb távon lehet sikeres és eredményes. Ezért - miután a teljes Tisza menti területre kiható érvényességű fejlesztések, vagy a különböző térségekben beinduló sokszínű és különböző programok várhatóan különböző helyeken, különböző fejlesztési kulcsterületeken, sőt más-más időben indulnak, folynak és fejeződnek be - szükségét látjuk annak, hogy külön prioritásként javasoljuk a

3. Sajátos fejlesztési igényű mintaterületek kijelölését és komplex fejlesztését

Indoklása és tartalma

Azon túl, hogy távlatban javasolható az egész Tisza-vidék kiemelt fejlesztési és rendezési (szabályozási) igényű területté nyilvánítása, a munkánk során szerzett tapasztalataink és rendelkezésre álló forrás-lehetőségek alapján az a meggyőződésünk alakult ki, hogy a következő években induló kulcságazati és területi fejlesztéseket tudatosan, célszerűen - a befogadó térségek igényére, cselekvő részvételére és adaptációs képességére építve - mintegy 3 -5 mintatérségben, erőteljes forrás koordinációval és koncentrációval kellene elindítani.

Természetesen ez nem zárná ki, hogy egyes kulcsterületek fejlesztése az egész Tisza mentén folyjon, de a kiválasztott mintaterületeken, kistérségekben rendkívül tudatosan lehetne törekedni a fejlesztések összehangolására, fejlesztési (és forráskoordináció) multiplikatív hatásainak kiteljesítésére, társadalmi elfogadottságuk biztosítására egyaránt.

Az ily módon fejlesztett Tisza - mintatérségekben - pilot területeken

Ennek a prioritásnak csak akkor van igazán értelme, ha az érintett térségek ehhez garantáltan megkapják a minimálisan szükséges támogatást, ha azonosulni tudnak az alulról építkező, fenntartható Tisza-vidék fejlődés harmóniaigényeinek kielégítésével, s ha a 6 - részletesen bemutatott - fejlesztési kulcsterület mindegyikében elkezdődhetnek az egymásra épülő és ható fejlesztéseik. Szükséges lehet e prioritás megvalósításához az is, hogy az erre pályázó térségek, település-együttesek, illetve csoportok megfelelő ambíciókkal és sikerorientáltan álljanak hozzá a Tisza völgyi minta-tér programok elindításához, s hajlandók legyenek eredményes programjaik módszereinek, tapasztalatainak átadására a többi Tisza menti térség és település számára.

E harmadik, általános Tisza-vidék fejlesztési prioritás konkrét pilot-területeinek kijelölése további feltáró munkát igényel. Fel lehetne használni hozzá az alföldi ökotérség program tapasztalatait és fejlesztési előterveit.

Megítélésünk szerint a mintaterületek meghatározásának minimális feltétele kell, hogy legyen több Tisza menti település összefogása, vagy legszerencsésebb esetben, a Tiszához igen szorosan kapcsolódóan - egész tervezési kistérségek is lehetnének ilyen mintaterületek.

Mint táblázatunkból látható, a SAPARD vidékfejlesztési program előkészítését célzó programok kidolgozásában részt vevő kistérségek általunk feldolgozott dokumentumai jó kiinduló alapot jelenthetnek a prioritás megvalósításához.

 


kapcsolódó ábrák előző fejezet vissza a tartalomjegyzékhez következő fejezet