IV. 3. Környezetvédelem
Helyzetértékelés
Az ember és a környezete egy. Az egyik pusztulása a másik
vesztét hozza magával. Amikor ezt gazdasági szempontok alapján megértjük,
hibáinkat, mulasztásainkat felismerjük, megeshet, hogy már késő lesz.
A Tisza-völgy környezeti viszonyai - a hazai
környezetvédelmi stratégiák hiányosságából, valamint a határon túli
szennyezések drasztikus megnövekedéséből fakadóan - rossznak tekinthetők. A
folyó-menti települések környezeti infrastruktúrája sok esetben korszerűtlen, a
prominens személyek ismerete gyakran hiányos, a lakosság környezeti érzékenysége
csupán eseti.
A térségben jelentős ipari szennyező-források találhatók, melyek
a bevezetett, már szigorítottnak tekinthető intézkedések és szabályozók ellenére
még mindig nagyban hozzájárulnak a Tisza szennyezettségéhez, a folyó
vízminőségének romlásához, a légszennyezéshez. A kisebb települések zöme
több-kevesebb sikerrel küzd a hulladékkezelés, a szennyvizek és a nem megfelelően
kialakított térhasználat problémáival, mely a mezőgazdasági területek
degradációját, a talajok romlását és az erdőgazdálkodási gondokat
eredményezte. Pótolhatatlan természeti értékek, nemzeti kincsek kerülnek veszélybe,
a Tisza mentén élők sorsa pedig sokszor kilátástalannak tűnik.
A környezeti elemek állapota az ember és a környezet egységének hiányában
erősen eltérő.
- A levegő háttérszennyezettsége országos összehasonlításban csekély, a
településeken a lélekszámmal arányosan egyre szennyezettebb.
- A Tisza vizének szennyezettsége a rendszerváltás után csökkent, általában
közepes vízminőség jellemző rá, de a mikroszennyezők tekintetében rosszabb a
helyzet. A vízminőségi monitoring a szerves és szervetlen mikroszennyezők terén
fejlesztésre szorul. A rendkívüli vízszennyezések gyakorisága csökkent, de még
így is évente 10 esetnél több szennyezéssel kell számolnunk. Ezek kb. 60
%-a hazai, 40 %-a külföldi eredetű. A határon túlról érkező rendkívüli
szennyezések többnyire súlyosabbak, mint a hazaiak. A felszín alatti vizek közül a
talajvíz elszennyeződött, ivóvíz nyerésére nagyrészt nem használható. A távlati
felszín alatti ivóvízbázisok többféle hatás által veszélyeztetettek.
- A talaj diffúz (mezőgazdasági eredetű) szennyezése csökkent, a lokális
szennyeződések az alábbi főbb forrásokból származnak: élelmiszer- és vegyipar,
vegyianyag-átfejtés, üzemanyagtartályok hibái, tökéletlen szennyvíztisztítás. A
Tisza-menti talajok összterületének 74 %-a a szennyezések terjedésére
érzékeny, 70 %-a pedig savanyú környezeti hatásokra (pl. savanyúan ható
műtrágyákra) érzékeny. A cink, az ólom és a réz mennyiségének növekedése az
ártér öntéstalajaiban kimutatható.
- A tájban bekövetkezett változások közül kedvezőtlen az erdők több
területen megfigyelhető tarvágása, a szántóterületek egy részének parlaggá
válása (allergén gyomnövények elszaporodása), az illegális hulladéklerakások
szaporodása, a felhagyott kavics- és/vagy homokhányók rendezetlensége.
- A települések alapvető környezeti gondjai közül ki kell emelnünk a
csatornázottság és a szennyvíztisztítás elmaradottságát. (A
települések mindössze 10 %-a tekinthető teljes körűen csatornázottnak, 70 %-án
pedig nincs szennyvíztisztítás. Ez utóbbiak kivétel nélkül falvak.) A
települési szennyvíztisztítók a leggyakoribb felszínivíz-szennyezők.
Felmérésünk szerint közel négyezer épület van a Tisza
gátjain belül, s ezek több, mint 90 %-a építési engedéllyel épült! A
települési önkormányzatok több településen további építési engedélyek
kiadását tervezik a hullámtérre. A gátakon belüli épületekben keletkező
szennyvíz nagy része normál vízállások esetén is a Tiszát terheli, s árvíz
alkalmával az emésztőkből kikerülő szennyvíz komoly fertőzésveszélyt jelent.
A települési hulladékok környezetkímélő lerakásának megoldatlansága
ugyancsak a legsúlyosabb környezeti gondok közé tartozik. Az
üzemelő hulladéklerakók 60 %-a működik engedéllyel, 40 %-a engedély nélkül. Az
engedéllyel működők többsége sem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. A hulladéklerakók
mindössze 6,6 %-a felel meg minden szempontból a műszaki és üzemelési
követelményeknek.
A települési környezetvédelem alacsony hatékonyságának egyik
kiinduló oka az önkormányzati tisztségviselők környezetvédelmi
felkészületlensége, a települési környezetpolitika elmaradottsága. Ezt
tükrözi az a tény, hogy a településeknek 90 %-án nem készült helyi
környezetvédelmi program.
Főbb folyamatok, problémák
A helyzetértékelés alapján – a problémák, hiányosságok
súlyosságát figyelembe véve - az alábbi gondokat, folyamatokat emelhetjük ki.
- Az önkormányzati környezetpolitika elmaradott, nincsenek települési
környezetvédelmi programok és átgondolt környezeti tervezés. Az e feladatokra
szervezhető humán erőforrás gyenge.
- A települési hulladékok mennyisége nő, elhelyezésük túlnyomórészt
megoldatlan. A legsúlyosabb problémák ezen a téren:
- a hulladéklerakók 31,5%-a vízjárta területen fekszik,
- a hulladéklerakók 67%-a gödörfeltöltéses technológiával üzemel,
- a hulladéklerakók 17%-a homokra került,
- a hulladéklerakók 6,7%-a természetvédelmi területen helyezkedik el,
- a hulladéklerakók 11%-a humánegészségügyi szempontból igen kedvezőtlen helyen
fekszik (nem megfelelő védőtávolság, kedvezőtlen szélviszonyok),
- a hulladéklerakók 60%-ánál elmarad a rendszeres tömörítés, vagy a földtakarás,
- a hulladéklerakók 33%-ánál az üzemeltető égetéses megsemmisítést alkalmaz.
- A települések csatornázottsága, különösen pedig a szennyvíztisztítás
elégtelen. A műszakilag, technológiailag elmaradott szennyvíztisztítók a
felszíni vízfolyások, morotvatavak és a talaj legsúlyosabb szennyezői közé
tartoznak.
- A Tisza és mellékfolyóinak rendkívüli szennyezései évtizedek óta évi
10-20-szor terheli a folyók vizét. A szennyezések okozója mintegy 50 %-ban
felderítetlen marad. A rendkívüli vízszennyezések mind a folyóvizek
élővilágában, mind gazdasági téren súlyos károkat okozhatnak.
- A Tisza-menti településeken
számos illegálisan működő fúrt kút van. Ezek
összességükben komoly veszélyt jelentenek a regionális felszín alatti
ivóvízbázisokra, mivel a vízzáró rétegeket is átütik. Sok esetben a
felhagyott kutakat felszín alatti szennyvízelhelyezésre használják, s ez tovább
növeli a vízbázisok elszennyeződésének veszélyét.
A mezőgazdasági eredetű talaj- és vízszennyeződések a rendszerváltás
után csökkentek. Mindezek ellenére az élővizek (különösen a holtágak és
morotvák) eutrofizációs veszélyeknek vannak kitéve, ha közvetlen környezetükben
szántóföldi művelést végeznek. A talaj – jelentős pufferkapacitása révén –
sokáig képes kivédeni a szennyező anyagok ártalmas hatásait. Hosszú idő után
azonban a talajbeli szennyeződések "időzített kémiai bombaként” robbanhatnak:
a termesztett növényeken keresztül az emberi egészséget is veszélyeztethetik, vagy a
talajvíz elszennyezése révén a vízhasználatot korlátozhatják. Komoly
probléma, hogy a talaj diffúz szennyezettsége gyakorlatilag nem ismert.
- A települési önkormányzatok eddigi gyakorlata és a kérdőíves felmérésünk
alapján ismert jövőbeli szándékai szerint a hullámtéren sok település
határában nem szüntetik be az építkezéseket. Ezzel veszélybe sodorják
az épületeket (lakóházak esetén a lakókat is), és komoly szennyező forrásokat
hoznak létre. (A szennyvíz és a fekália elhelyezésének megoldatlansága.)
- A roncsolt és/vagy egyéb tevékenységekkel átalakított tájrészletek kiterjedése
tovább nő. Az építkezések (beleértve az autópálya- és útépítési
programokat is) fokozott kavics- és homokigénye várhatóan fokozni fogja a tájrombolás
mértékét, ezen belül nőhet az illegális kitermelések száma is.
Fejlesztési prioritások
- A települési önkormányzatok (polgármesteri hivatalok) környezetvédelmi
tudatosságának és feladatmegoldó képességének kiemelt fejlesztése.
- A helyi környezetvédelmi problémák feltárása, szakszerű értékelése, a
megoldások főbb alternatíváinak elemzése, szakszerű települési környezetvédelmi
program készítése felkészült szakembereket igényel. Ilyenekkel a Tisza menti
települések túlnyomó többsége nem rendelkezik, holott nélkülük eredményes
környezetpolitika nem folytatható.
- A lakosság környezeti tudatának fejlesztése. A lakosság együttműködését
a környezeti problémák megoldásában csak úgy lehet megnyerni, ha tisztában vannak
lakóhelyük gondjaival, a megoldások módjaival és a várható kedvező
következményekkel, illetve a megoldások elmaradása esetén a kedvezőtlen hatásokkal.
- A vízminőségi monitoring fejlesztése – különös tekintettel a szerves és
szervetlen mikroszennyezők folyamatos mérésére, a biológiai vízminősítés
fejlesztése.
- Komplex vízgazdálkodási-vízvédelmi programok kidolgozása. A települési
önkormányzatok, a vízügyi igazgatóságok és a környezetvédelmi felügyelőségek
közösen dolgozzanak ki regionális, hosszú távú vízgazdálkodási és
vízvédelmi cselekvési programot, beleértve a tényleges és potenciális
szennyezők feltérképezésén alapuló stratégiai jelentőségű vízvédelmi
intézkedéseket, tevékenységeket is, különös tekintettel a távlati regionális
vízbázisokra.
- A Tisza menti árvízvédelmi vonalon belüli építkezések rendezése, újabb
építkezési engedélyek kiadásának megszüntetése, ill. erős korlátozása, szigorú
műszaki feltételekhez kötése.
- A városi ivóvíz minőségének javítása – különös tekintettel a szerves
mikroszennyezők eltávolítására. Ez a kérdőíves felmérés alapján lakossági
elvárás a vízművekkel szemben.
Várható hatások: kiváló minőségű ivóvíz biztosítása
a lakosság, és a különlegesen jó vízminőséget igénylő pl. élelmiszeripari
ágazatok számára.
- Környezetkímélő, a termőhelyi feltételekhez alkalmazkodó földhasználat
és mezőgazdasági technológia megvalósítása. Ennek
stratégiai jelentőségű elemeit az alábbiakban foglalhatjuk össze.
Ilyen feladatok lehetnek a vízvédelmi zónák kijelölése a
környezetérzékeny felszíni vizek mentén, az optimális parcellaméretek
kialakítása, a gazdasági és ökológiai szempontból az adott termőhelyen az
optimális növénykultúra megkeresése, termesztése, a fokgazdálkodás
újraélesztése, elterjesztése, a környezeti és a biológiai potenciál jobb
kihasználása. (Ősi, ellenálló fajok, fajták “újrafelfedezése”.) Ebben az
esetben a mezőgazdaság diffúz környezetszennyezése mérséklődhet, a vegyszermentes
termékek aránya növekedhet, ami kedvezhet a tájpotenciál hosszú távú
fenntartásának is.
- A települési hulladékok gyűjtésének, szállításának, ártalmatlanításának
szakszerű elhelyezésnek és/vagy újrafeldolgozásának megvalósítása.
Közép távon legalább 6 db regionális hulladéklerakó
kialakítása javasolható. Alternatív megoldásként meg kellene vizsgálni két vagy
három plazmaégető építésének lehetőségét.
Hosszú távon a szelektív hulladékgyűjtés egyre szélesebb körben
történő megszervezése, beleértve a háttéripar felderítését, a
hulladékfeldolgozás megszervezését, a szállítások lebonyolítását is.
- A roncsolt (bányagödrök) vagy egyéb emberi tevékenységgel átalakított (pl.
kubikgödrök) tájrészletek természetközeli állapotának visszaállítása, a táj
rendezése, s ahol lehet, a környezetkímélő tájhasznosítás megvalósítása.
Jövőkép környezetvédelmi szempontból
Fejlett, túlnyomórészt automatizált vízminőségi
monitoring-rendszer kialakítása és működtetése révén a rendkívüli
vízszennyezések megszüntetése, a Tisza tartósan II. osztályú vízminőségének
elérése a távlati cél. Ennek eléréséhez szükséges a nemzetközi
egyezményekben rögzítendő garanciák megalkotása, a vízgyűjtő potenciális
veszélyforrásainak fokozatos felszámolása.
Meg kell valósítani a termőhelyi viszonyokhoz jobban alkalmazkodó,
a biotermékek és az ellenálló ősi fajták termesztését/termelését/tenyésztését
fokozatosan előtérbe helyező, kevés vegyszert használó mezőgazdálkodást.
Olyan önkormányzati működés szükséges, mely előtérbe
helyezi a Tisza vízminőségének védelmét (csatornázás, szennyvíztisztítás), a
lakosság egészséges települési életkörülményeit.
Továbbá, lehetőséget kell teremteni a települési
hulladék-elhelyezés teljes körű megoldására szakszerűen kiépített regionális
lerakók vagy plazmaégető technológia alkalmazásával, a szelektív hulladékgyűjtés
fokozatos bevezetésével, a visszaforgatott hulladék arányának jelentős
növelésével.