II. A vizsgált térség elhatárolása, kitüntetetten fontos és konfliktusokkal terhelt terei

A munkánk során elsődleges kutatási és fejlesztési célterületnek, a Tisza–vidéknek a folyó mentén fekvő 25 ún. statisztikai kistérséget tekintettük. A 25 kistérség területe összesen 17 887 km2, lakóinak száma 1, 551 millió fő.

E kompromisszumos módon - és elsősorban a SAPARD program várható igényeihez is igazodóan - meghatározott vizsgálati és fejlesztési célterület azonban nem volt igazán alkalmas a különböző fejlesztési programokhoz szükségképpen hozzárendelendő térbeli–fejlesztési igények, specifikációk megfogalmazásához.

Így ennél az általánosan alkalmazott területnél szűkebb és tágabb téregységek (zónák, övezetek) bevezetését illetve alkalmazását is indokoltnak tarjuk. A téregységek a következők:

1. A gátak közé szorított Tisza folyó közvetlen meder területe, hullámtere a holtágakkal, különleges vizes élőhelyekkel, természetvédelmi szent helyeivel, idegenforgalmi létesítményeivel.

Kiemelése azért fontos, mert ez a térrész

2. A Tisza menti települések - zárt beépítésű települési terei és közigazgatási területük határaival tekintett - egybefüggő sávja

Kiemelése azért fontos, mert ez a térrész

3. A Tisza menti kistérségek tere (a jelen vizsgálat és fejlesztési terület alaptere)

Kiemelése azért fontos, mert ez a térrész

4. A Tisza menti megyék (Programrégió) tere

Kiemelése azért fontos, mert ez a térrész

A fenti általános térbeosztás mellé – elsősorban fejlesztési tartalmukat tekintve - a következő téregységek rendelhetők:

Elsőrendűek: Csongrád - Szentes, Tiszaújváros – Polgár, Tokaj-Rakamaz, Záhony-Csap, Vásárosnamény

Másodrendűek: Tiszafüred, Tiszakécske, Tiszavasvári-Tiszalök

(e két zónában fő cél lehet a városok gazdasági eltartóképességének a falvak felé is kisugárzó fokozása, a Tisza–menti kisebb települések elérhetőségének, közlekedésfejlesztésének javításával)

Szatmár-Beregi TK (igen fontos ESA terület), Tokaj-Bodrogzug TK, Kesznyéteni TK, Hevesi füves puszták TK, Közép Tiszai TK, Kiskunsági NP (Tőserdő), Pusztaszeri TK, Mártélyi TK

(e zónában fő cél a természet- és tájvédelemi szempontok maximális érvényesítése, a természetvédelmi „szentélyek” összefüggő hálózatának kialakítása)

Szatmár-Beregi kistáj (ESA mintaterület), Borsodi mezőség (ESA mintaterület), Hevesi sík (ESA mintaterületetek), Közép-Tisza mente (Nagykörű és térsége, Tiszazug)

(e zónákban fő cél a hagyományos gazdálkodás fenntartható fejlődést eredményező rehabilitációja, és az előbbi fő területek zöldfolyosó rendszerével való összekapcsolódás biztosítása)

(e zónákban fő cél a piacképes, de környezetkímélő mezőgazdaság fejlesztése)

(e zónákban fő cél lehet az erdősítés, indokolt esetben az ártéri „lebenyek” megnövelése, a legeltető és fenntartható állattartás)

Felső-Tiszavidék, Tokaj, Tiszadob-Tiszalök térsége, Tisza–tó, Szolnok és térsége, Tiszazug és Csongrád, Ópusztaszer és Mártély, Szeged

(e zónákban a fő cél lehet a turizmus fejlesztése)

Mint a fenti térbeli meghatározásokból, illetve azok tartalmi összetevőiből kitűnik, a Tisza vidék komplex fejlesztéséhez nem lehet egyetlen kitüntetett teret, vagy téregységet meghatározni. Ezért szükséges és indokolt – más országok gyakorlatához is hasonlatosan – speciális és különleges fejlesztési igényű területként kezelni az egész Tisza–vidéket.

Kellő átgondolás után a fenti általános és konkrét térbeli egységeket akár hierarchikusan, akár fejlesztéseik lehetőségeiben és tartalmában is pontosítani lehet. Az a meggyőződésünk, hogy e terekben megfelelően elrendezhetők a különböző fejlesztési feladatok, sőt csak azok adekvát területi bontásával és egymásba való illesztésével remélhetők sikeres fejlesztési programok.

Azután a különböző szinteken – a sajnos ma még kialakulatlan – területfejlesztési intézmények, tervezési és fejlesztési szervezetek lehetnének a tényleges Tisza program kedvezményezettjei és végrehajtói.

A most elvégzett Tisza–vidék kutatás-fejlesztési program alapján első lépésként megfelelőnek tűnnek a közös fejlesztések elindítására a Tisza menti kistérségek (sokkal jobban kihasználva a folyó menti települések által létrehozott Tisza Szövetség és megyék által megalakított Tisza Programrégió partneri lehetőségeit).

A különböző módon érintett és területenként is sajátos hatókörrel rendelkező dekoncentrált állami szervezetek, intézmények (vízügyi igazgatóságok, környezetvédelmi hivatalok, Nemzeti Parkok, stb.) pedig vagy a megalakítandó Tisza Fejlesztési Koordinációs Intézeten keresztül, vagy a mai kormánybiztosság e feladatokra való alkalmas átszervezésével kapcsolódhatnának be a munkálatokba.

Ezek nélkül a rendkívül szerteágazó igényű, de mindenképpen komplex tervezési-fejlesztési személetet és megoldásokat igényelő Tisza-vidék fejlesztésnek nem lesz sem érdemi gazdája, sem felelőse.

Az európai regionális fejlesztésnek a partnerségre, s a lehetséges (különböző ágazati típusú) források és a feladatok térbeli koordinációjára és hatékony koncentrációjára vonatkozó elveit egy ilyen sajátos folyó-menti programnál még szigorúbban alkalmazni szükséges, mint egyébként általában az a magyar gyakorlatban eddig megszokott.

 


  előző fejezet vissza a tartalomjegyzékhez következő fejezet