2. A XXI. század középvárosi városfejlődését befolyásoló jellemzők, folyamatok, adaptálandó ajánlások
2.1. Európa illetve Magyarország új városfejlődési irányai és Kecskemét
Az urbanizáció erőteljes városi népességkoncentrációt eredményező szakaszai után az 1970-es évek elejétől a városfejlődés Európában is új szakaszába lépett. Ennek alapvető jellegzetessége az addig főleg mennyiségi mutatókkal mérhető városnövekedés lassulása, az urbánus környezet erőteljes, minőségi átalakulása.
A változások fő jellemzői a következők voltak:
Új városverseny bontakozott ki, melynek lényege, hogy az adott város sikeres legyen, s hosszú távra is kiegyensúlyozott és stabil jövedelemtermeléssel tudjon szolgálni lakosai számára.
Alapvető fontosságú, hogy e városfejlődési periódusban egyre kevésbé az adott városok műszaki–infrastrukturális feltételei állnak a középpontban, (ez ugyan fontos alapadottság, melynek hiányai viszonylag egyszerűen pótolhatók) hanem a város, mint társadalmi szervezet került az előtérbe, melynek sikeres szervezésén és fejlesztésén munkálkodni sokkal bonyolultabb és hosszabb távú feladat.
A siker kulcsa az adott városban előállított jövedelem tartós növelése, annak a város mind szélesebb rétegeihez való eljuttatása, amely során bővülhet a városi termékek és szolgáltatások piaca, növekedhet a helyi adóalap, fejlődhet az infrastruktúra és a közszolgáltatások egyaránt. A sikeres városokban az ún. „tudás alapú” társadalom megteremtésével és fejlesztésével érik el a szükséges gazdasági szerkezeti és technológiai változásokat. Ezek révén válik képessé a város az újítások, az innovációk befogadására. Egyre fontosabbá válik a helyi életkörülmények minősége, felértékelődnek a környezeti és az úgynevezett nem anyagi értékek.
Az olyan közepes méretű – százezres – nagyvárosok, mint Kecskemét kitüntetett helyet foglalnak el ebben új városfejlődési periódusban. Városi ártalmaik kisebbek, mint a nagyoké, városszerkezetük még viszonylag „átlátható”, s e városok közössége és társadalma még könnyebben szervezhető, aktivizálható az új és sikeres városfejlesztési politika megvalósításához.
Az európai városok fejlődését értékelő alábbi általános szempontsort áttekintve fontos megállapításként rögzíthető, hogy napjainkban már Kecskemétjén is jelen van szinte minden olyan szükséges tényező, amely alapján a városunk hozzáilleszthető ezekhez – az alábbi táblázatban bemutatott – folyamatokhoz. Fontos, hogy Kecskemét az általános városfejlesztési irányainak meghatározásakor mindezekre tekintettel legyen.
Városértékelő szempont |
Kecskemét helyzet-megítélése |
Nagyipari csoportok jelenléte |
Megjelentek, további fejlődésük szükséges |
A termelési szerkezet sokoldalúsága |
Erőteljesen megindult |
Felsőoktatási és kutatási bázisok jelenléte |
Jelen vannak, erőteljesen fejlesztendők |
Kísérleti – kutató – fejlesztő
helyek megléte, |
Jelen vannak, erőteljesen fejlesztendők |
A népesség és az információk gyors áramlását biztosító hálózatok jelenléte |
Az adottságok kimagaslóan jók a továbbfejlődésre |
Az információk (kiállítások, fesztiválok, konferenciák), és az eszmék áramlását biztosító kapcsolati rendszerek megléte |
Erőteljes fejlődés, további lehetőségek |
Termelő szolgáltató hálózatok (üzleti tanácsadás, marketing, reklám, stb.) megléte |
Jelen vannak, fejlesztendők |
Pénzügyi erőforrások, támogatási rendszerek megléte (bankrendszer, városi – gazdasági marketing) |
Még nem átütő erejű, de fejlődésnek indult |
Innováció-orientált városi fejlesztési stratégia és korszerű rendezési tervek megléte |
Folyamatban van az elkészítésük és az elfogadásuk |
Oktatási, kulturális, pihenési és sportlétesítmények megléte, |
Jelen vannak, fejlődőképesek |
Magas színvonalú lakófunkciókat kielégítő városrészek, negyedek megléte |
Jelen vannak, fejlődőképesek |
Ezeknek a városunk jövője szempontjából fontos városfejlesztési területeknek és irányoknak a tudatos figyelembe vételével javulhatnak Kecskemétnek – a következő oldalon közölt táblázatban áttekinthető – pozíciói a magyar városrendszerben is. A jelenleg országosan – a népességnagyság tekintetében – hetedik helyen álló város ezen alaphelyezésénél relatíve kedvezőbb és kedvezőtlenebb pozíciói jól tükrözik a közelmúlt változásainak belső ellentmondásait, s bizonyos fokig kijelölik a felzárkózás szükséges területeit is.
2.2. Az „Új európai területfejlesztési perspektívák” és „Az európai városok chartája” ajánlásai
Az ezredfordulón váltak közismertté egész Európában a fenti dokumentumuk, amelyek fontos elveket és ajánlásokat fogalmaznak meg a tagállamok és a csatlakozó országok számára egyaránt. Mindkét dokumentum kiemeli, hogy bármilyen városfejlesztési beavatkozás, intézkedés komoly elemzést, tanulmányozást, ismereteket és felelősséget igényel. Az ajánlások egyértelműen rögzítik: a helyes utat mindig a politikai és szakmai megközelítések kettőssége jelöli ki, s a sikeres várospolitika a városi élet és a városi funkciók összekapcsolásának folyamatosságán múlik. E feladat is legalább kétirányú megközelítést igényel. Egyrészt
· a városnak, mint jelentős térbeli hatású (regionális) szervező, ellátó, szolgáltató központi helynek a tudatos, „hálózatba illeszkedő” fejlesztését, (hiszen a regionális és vidék fejlődésének motorjai, irányító központjai mindenütt a városok), másrészt
· a városnak, mint sajátos és korszerű, harmonikusan fejlődő, biztonságot, jólétet, képzési és tanulási lehetőséget, kultúrált életkörülményeket biztosító belső fejlődése feltételeinek a megteremtését.
A policentrikus, sokközpontú városfejlesztés európai ajánlásai szerint minden városnak meg kell találnia a településhálózatban pontos, hierarchikusan is meghatározható helyét, ahhoz hogy megfelelően hozzá tudjon járulni a térségek és régiók kiegyensúlyozott, fenntartható fejlődéséhez. Ugyanehhez kapcsolódva fogalmazza meg a dokumentum az ún. komplementer (egymás térségfejlesztő hatásait tudatosan kiegészítő) központok területi funkciómegosztásának elvét, amely szerint a városok és a környező vidékük között kialakuló funkcionális egymásrautaltság a közigazgatási határokon átnyúló önkéntes együttműködést tesz szükségessé a helyi önkormányzatok között, s ezek jelentősen hozzájárulhatnak a régiók versenyképességének erősítéséhez. Kecskemét jövőjét illetően mindkét ajánlott perspektíva igen fontos lehet. Budapest és Szeged között, a két város vonzási erőterének határán kiemelkedő szerepe lehet a városban szerveződő Dél-alföldi regionális programcentrumok megerősítésének, majd az M8-as gyorsforgalmi út megépítésével tovább növelheti regionális, területellátó, szolgáltató funkcióit a Székesfehérvár – Dunaújváros – Kecskemét – Szolnok városgyűrűben is. A közigazgatási határokon átnyúló önkéntes együttműködés terén Pest megye déli városaival alakíthat ki Kecskemét eredményes, és területi funkcióit összehangoltan fejlesztő együttműködést. Ugyanakkor folytatandók a Kecskeméti kistérség szerves fejlődését biztosító programok is.
A városok harmonikus belső fejlődését ajánló Európai Városok Chartája az alábbi tíz fő fejezetben foglalja össze a teendőket, melyek mindegyike Kecskemét város számára is fontos lehet.
FEJEZETEK |
ELVEK |
I. Közlekedés és mobilitás |
|
II. Környezet és természet-védelem a városban |
|
III. A város fizikai jellege |
|
IV. A városok építészeti öröksége |
|
V. A lakás |
|
VI. Sport és a szabadidő hasznos eltöltése |
|
VII. Kultúra a városban |
|
VIII. Egészség és egészségügy a városban |
|
IX. Polgári részvétel, városirányítás és várostervezés |
|
X. Gazdasági fejlődés a városban |
|
A fenti, igen sokoldalú, koncepcionális szempontból alapvetően fontos ajánlások szinte mindegyikére tekintettel kell lenni Kecskemét távlatos fejlesztési irányainak meghatározásakor.
Súlyozva közülük azokat, amelyek Kecskemét város egésze fejlődését tekintve fő fejlesztési elvként figyelembe veendők, az alábbiak emelhetők ki:
· környezeti kritériumok erőteljes érvényesítése, a város ökorendszerként való kezelése
· a gazdaság diverzifikációja és annak a regionális és térségi rendszerbe illesztett fejlesztése
· a város térbeli növekedésének korlátozása, s belső terének megújítása
· a harmonikusan fejlődő, kompakt város ideájának alkalmazása
· a városfejlesztés társadalmasítása
· a város regionális és hálózati együttműködésben való fejlesztése (komplementer-központok)
Az európai városfejlesztés chartájának és a területfejlesztés új – a városok és vidékük (régiójuk) szerves együttműködésen alapuló – perspektíváinak alapdokumentumai a XXI. század küszöbén tehát olyan alaposan mérlegelendő fejlesztési elveket ajánlanak, amelyekhez a feltételek megteremtése Kecskemét városa számára is eminens fontosságúak.
Egyszerre ajánlják figyelembe venni Kecskemét jövőbeli városfejlődési irányainak meghatározáshoz a belső és külső feltételek megteremtésének szükségességét, hangsúlyozva azok egymásra hatásának kiemelt jelentőségét. S legvégül kiemelik, hogy mindennek legfontosabb alapját a modern lokális és plurális (részvételi) demokrácia jelenti, melynek biztosítani szükséges
· a társadalom minden rétegét összefogó, jól szervezett (és a túlszabályozástól mentes) városigazgatást,
· a városi életfunkciók összehangolását (otthoni élet, munka, utazás, társadalmi élet), s
· a közös felelősségvállalás képességét, amely jogokat biztosít a városlakók számára a biztonsághoz, az egészséges környezethez, kultúrához, a sport és szabadidő tevékenységhez, a jó minőségű épített és fizikai környezethez, s a személyes kibontakozáshoz egyaránt.