VII. kötet
AZ ALFÖLD INFRASTRUKTÚRÁJA
Kecskemét, 1992.
MTA REGIONÁLIS KUTATÁSOK KÖZPONTJA
ALFÖLDI PROJEKT PROGRAMIRODA
195 oldal, (50 tábla), illusztrált
Kéziratként sokszorosítva
Az MTA Regionális Kutatások Központja főigazgatója:
Dr. Illés Iván kandidátus
Az MTA RKK Alföldi Tudományos Intézetének igazgatója és az Alföld
Projekt Programiroda megbízott vezetője:
Dr. Csatári Bálint
A kötet előállításában az MTA RKK Alföldi Tudományos
Intézetének kecskeméti és békéscsabai osztályának munkatársai és asszisztensei
vettek részt,
Gaborjákné dr. Vydareny Klára, a Programiroda titkárának irányításával.
Témavezető: Erdősi Ferenc
Írta: Erdősi Ferenc.
A felhasznált résztanulmányok szerzői: Illés Iván, Kőszegfalvy György, Krassó Sándor.
Az alföldi megyék, városok, falusi térségek infrastruktúrája: lakásviszonyok, kiskereskedelem, idegenforgalom, egészségügy, oktatás-művelődés, közlekedés, hírközlés, energiaellátás, vízellátás, fejlesztés lehetőségei.
TARTALOM
| Bevezetés | 1 |
| 1. Kutatási előzmények, célkitűzések, problémák | 1 |
| 2. Az infrastruktúra fogalom értelmezésének problémái | 4 |
| A) Tényfeltárás | 9 |
| I. Az egyes infrastrukturális alágazatok fejlettsége az országos átlaghoz, a többi országrészhez viszonyítva. Az infrastruktúra fejlettségének területi különbségei az Alföldön belül megyék, városok, falusi térségek között | 9 |
| 1. A lakossági infrastruktúra jellemzői | 9 |
| 1.1. Megyei szintű összehasonlítások | 9 |
| a) Lakásviszonyok | 9 |
| Laksűrűség | 9 |
| Lakásnagyság szobaszám alapján | 11 |
| A lakásépítés dinamikája az 1980-as években | 13 |
| A külterületi lakosok száma | 14 |
| A lakások életkora | 14 |
| b) A lakások felszereltsége, közműellátottsága, korszerűsége | 16 |
| Közműellátottság | 16 |
| Komfortszint | 22 |
| c) A kiskereskedelmi, idegenforgalmi infrastruktúra | 22 |
| Bolthálózat | 22 |
| Idegenforgalmi infrastruktúra (kereskedelmi szálláshelyek) | 27 |
| d) Egészségügy | 30 |
| Orvosi ellátottság | 30 |
| Fekvőbeteg-ellátás (Kórházi ellátás) | 32 |
| Bölcsödei ellátás | 34 |
| e) Oktatás, művelődés | 35 |
| Óvodai ellátás | 35 |
| Általános iskolai ellátás | 36 |
| Középiskolai ellátás | 38 |
| Szakmunkásképzés | 40 |
| A felsőfokú oktatás mint a szellemi infrastruktúra kardinális része | 41 |
| Művelődési intézmények | 44 |
| Kutatási-fejlesztési infrastruktúra | 45 |
| 1.2. Az alföldi városállományon belüli infrastrukturális különbségek | 47 |
| a) Lakásviszonyok | 47 |
| b) Komfortszint | 48 |
| Közműellátottság | 50 |
| c) Kiskereskedelmi-idegenforgalmi infrastruktúra | 53 |
| Bolthálózat | 53 |
| Idegenforgalmi infrastruktúra (Kereskedelmi szálláshelyek) | 53 |
| d) Egészségügyi ellátás | 55 |
| e) Oktatási infrastruktúra | 56 |
| Óvodai ellátás | 56 |
| Általános iskolai ellátás | 57 |
| Középiskolai ellátás | 59 |
| Felsőfokú oktatási infrastruktúra | 60 |
| Az alföldi városok oktatási-művelődési-tudományos infrastruktúrájának, szellemi urbanizációjának összefoglaló értékelése | 62 |
| 1.3. A falusi települések lakossági infrastruktúrájának területi különbségei az Alföldön | 64 |
| II. Az Alföld infrastruktúrájának általános és speciális jellemzőit alakító főbb tényezők és hatásuk legfontosabb eredményei | 67 |
| 1. A sajátos történeti fejlődés | 67 |
| 2. A sajátos gazdasági struktúra és társadalmi viszonyok (agrárterület, sokáig paraszttársadalom, nem épültek nagy infrastruktúra vonzatú iparvárosok, alacsonyabb szintű idegenforgalmi igények.) | 68 |
| 3. Sajátos települési viszonyok | 70 |
| 4. Kiterjedt határmenti övezetek | 70 |
| 5. Országos szerepkörű közlekedési és vezetékes energia tranzit feladatok és az ebből adódó környezeti problémák | 71 |
| 6. A településpolitika és településfejlesztési koncepciók hatása az egyes településcsoportok, típusok infrastrukturális ellátása differenciáltságának erősödésére | 73 |
| Nagyvárosok, megyeszékhelyek jellemzői | 73 |
| Közép- és kisvárosok jellemzői | 74 |
| Falvak jellemzői | 76 |
| A tanyák infrastrukturális problémái | 78 |
| 7. Térségi, táji differenciák az Alföldön belül | 78 |
| III. A közlekedési-hírközlési távvezetékes (vonalas) infrastrukturális ellátottság területi jellemzői az Alföldön | 79 |
| III/A A közlekedési infrastruktúrával való ellátottság | 79 |
| I. Az elsődleges közlekedési infrastruktúrával, a pályákkal való ellátottság területi jellemzői | 79 |
| 1. Vasúthálózat | 79 |
| a) Az Alföld vasúthálózatában bekövetkezett változások és regionális gazdasági hatásaik | 79 |
| b) A mai vasúthálózat sűrűsége, minősége és teljesítőképessége | 82 |
| c) Az alföldi vasúti fővonalhálózat jövőbeni fejlesztésének problémái a makroregionális összeköttetések szempontjából | 84 |
| 2. Az úthálózat | 86 |
| a) Az úthálózat sűrűsége, minősége, teljesítménye és hierarchiája szerinti tagozódása, alaki jellemzői | 86 |
| b) A közúthálózat fejlesztésének főbb kérdései | 90 |
| II. A másodlagos közúti infrastruktúra (a gépjárműállomány és az üzemanyagtöltő kutak) területi megoszlása | 92 |
| III. Az alföldi megyék közötti különbségek a szárazföldi közlekedési infrastruktúra tekintetében, a komplex mutató alapján | 95 |
| IV. A belvízi közlekedés | 96 |
| V. A légiközlekedés | 102 |
| III/B A pályák forgalmi viszonyai | 103 |
| I. A vasúti forgalom | 103 |
| 1. A vasúti pályák forgalma (1991-ben) | 103 |
| 2. A gazdasági körzetek vasúti szállítási kapcsolatainak főbb jellemzői az Alföldön | 106 |
| II. A közúti forgalom | 107 |
| 1. Közúti forgalmi viszonyok az 1990. évi forgalomszámlálás alapján | 107 |
| 2. A körzetek (kisrégiók) közötti közúti forgalom jellemzői az 1988. évi "honnan hová" forgalomszámlálás alapján | 111 |
| III/C A személyközlekedési ellátottság területi különbségei | 113 |
| I. A települések helyzete a nemzetközi, régiók és megyék közötti , valamit intercity transzverzális viszonylatú távolsági tömegközlekedési kapcsolatok szempontjából | 113 |
| II. A települések helyzete a vonzáskörzeti tömegközlekedési kapcsolatok szempontjából | 118 |
| 1. Budapest elérhetősége | 118 |
| 2. A vidéki vonzásközpontok elérhetősége | 119 |
| III. A komplex közlekedési ellátottság területi különbségei | 121 |
| III/D A telekommunikációs infrastruktúra területi különbségei | 123 |
| I. Távbeszélő ellátottság | 123 |
| 1. Területi különbségek a megyék adatai alapján | 123 |
| 2. A városok közötti különbségek | 125 |
| II. A szövegközvetítő telekommunikációs szolgáltatások elterjedettsége | 126 |
| III. Néhány tömegkommunikációs szolgáltatás területi elterjedettsége | 126 |
| IV. Az Alföld helyzete a komplex hírközlési-postaszolgálati fejlettségi mutatók alapján | 128 |
| III/E Az energiaellátó infrastruktúra területi jellemzői | 129 |
| 1. Az energiaszállító távvezeték hálózatának területi jellemzői | 129 |
| 2. Az energiafelhasználás területi szerkezete | 132 |
| III/F A térségi vízellátás távvezeték-infrastruktúrája | 135 |
| B) Gondolatok az alföldi infrastruktúra fejlesztésének stratégiájáról | 138 |
| 1. Az infrastruktúra pozíciója és viszonya a többi ágazathoz a piacgazdasággá alakuló nemzetgazdaságban (Ideológiai következetlenség az "infrastruktúra" fogalom használatában a szocialista tervgazdaság idején) | 138 |
| 2. Az infrastruktúra szerepe a gazdasági fejlődésben | 140 |
| a) A gazdaságfejlődés és infrastruktúra-fejlesztés fejlődéstörténeti, gazdaságtörténeti megközelítésben | 140 |
| b) Az infrastruktúra szerepe a gazdaságfejlesztés stratégiájában | 144 |
| 3. Az infrastruktúra jelentősége és szerepe a területfejlesztésben | 148 |
| 4. Az Alföld infrastruktúra-fejlesztési stratégiájának főbb elemei | 155 |
| a) Főbb célok és feladatok | 157 |
| Rövid távú (taktikai) lépések | 157 |
| Hosszabb távú fejlesztési stratégia | 164 |
| Településkategóriák szerinti feladatok | 174 |
| Környezetvédelmi szempontú feladatok | 178 |
| b) A célok eléréséhez, a feladatok megvalósításához szükséges eszközrendszer | 181 |
| Helyi-térségi és központi-országos érdekek, védelmük és egyeztetésük | 181 |
| Finanszírozás, pénzforrások | 185 |
| A vonalas infrastruktúra-rendszerek kiépítésének, fenntartásának, üzemeltetésének finanszírozása | 185 |
| A települési infrastruktúra finanszírozása | 186 |
| Irodalom | 193 |